Insändare angående bussar...

Är sjukt irriterad.. Bussarna i Västerås är pantade på pengar vilket innebär att allt ska betalas med kort ombord, annars i kiosker och automater... Blev arg efter dagen incident och gick hem för att skriva en artikel till vlt;

Usch, vad arg jag blir! Ska det här nya betalningssystemet verkligen fungera på VL-bussarna när inte ens busschaufförerna är pålästa? Idag eftermiddag skulle jag som ungdom fylla på mitt busskort för första gången efter att kontanter förbjudits ombord och jag ber busschauffören snällt om ”10 barnreser” medan jag sträcker fram VISA-kortet. Det tar lång tid. När han tillslut drar mitt kort och ber mig slå koden för att bekräfta köpet vill han att jag ska bekräfta en summa på 180 kr, vilket jag reagerar på då 10 barnresor ligger på dryga hälften och jag säger till. Chauffören svär över den långa kön som bildats bakom mig men försöker igen... Efter flertalet misslyckanden ber han mig att stiga av och köpa mina resor någon annanstans, vilket jag vägrar. Ska jag missa min buss för att VL:s personal inte är tillräckligt kunniga för sitt jobb? Det är väl ändå inte något jag har ansvar för om jag har valt ett av deras erbjudna betalningsalternativ. Men chauffören vägrar låta mig gå på och bakom mig slingrar en allt längre kö. Tillslut kommer en kille fram bakom mig och betalar min resa utan protest, jag tackar men jag tycker ändå inte att det ska vara hans uppgift. Är det så här det är då tänkt? Ska VL ta chansen att lura oss på pengar genom okontrollerade och svåra betalningar för att ge en tryggare miljö för chauffören? Är inte kundernas trygghet att prioritera? Dessutom att de anställda inte ens är belästa om hur det nya systemet fungerar borde vara oacceptabelt eftersom de då inte sköter sitt jobb. Visst att det är en övergångsperiod, men det här är ändå någonting chaufförerna borde varit väl informerade om under en längre period. Att dra slutsatser om att det nya systemet ska spara tid, är väl en tolkningsfråga. Att springa till kiosken och köpa biljetter en gång i veckan är inget som jag anser ge mig mer tid. Nä, det här tycker jag inte om. Någon som är på att starta upp ett konkurrerande bussbolag?

Kommentarer
Postat av: matilda

VL är skräp, behöver verkligen konkurrens, privatföretag tack!

2009-01-07 @ 22:25:16
URL: http://frid.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0